konditionsfenomenet.se

konditionsfenomenet.se

Om min blogg

Foto: Kristofer Lönnå
Här kommer det, förutom kommentarer om vad som pågår med Konditionsfenomenet, att finnas träningstips och rapporter från en del lopp och en del träningspass.

Titta även in på mitt företags hemsida där jag erbjuder träningstjänster för privat och företag.

Vinter och skidåkning igen

KonditionsträningPosted by Susanne Fri, December 09, 2016 20:29:50

Nu var det ett tag sedan bloggen uppdaterades! Konditionsfenomenets verksamhet fortgår om än i något mindre skala just för tillfället. Men jag arbetar fortfarande med både kurser, personlig träning, föreläsningar och företagsuppdrag. Och det är fortfarande lika inspirerande och roligtsmiley. Att möta människor i deras vilja att utvecklas, oavsett nivå, är det som lockar mest. Kanske allra mest inspirerande är de som har svårt att komma igång själva, de som behöver en ”kick i baken”. Att se hur de spränger gränser och använder sin kropp på ett sätt som de inte är van med. Att ta i och utmana pulsen är det som krävs för att öka sin maximala syreupptagningsförmåga. Intervaller är i princip ett måste, och det är roligt att kunna få förmedla olika inspirerande och roliga pass för kunden som de kan använda sig av i sin träning.

Det skrivs i media kring träning, en hel del om vikten av god rörlighet och yoga, samt styrketräning för konditionsidrottare och motionärer. Jag håller med om fördelarna med både och till fullo! Med en stel och svag kropp kommer du att få ut mindre av din träning. Du kommer bla inte att tåla lika mycket konditionsträning och belastning, din teknik blir inte lika bra och du kan riskera skador. Så varför lägga ned en massa tid och inte nå det man skulle kunna?! Alltså få in även det i din träning.

Ett råd är att se över din träningsvecka för att få med både kondition, styrka och rörlighet; antal pass, intensitet, längd/varaktighet och träningsform. Ställ dig frågor som: Vad vill du få ut av träningen? Hur mycket tid har du till förfogande och hur mycket tid är du villig att lägga på träning? Vad är motiverande för dig, dvs vilka aktiviteter/träningsformer är ”roliga”? Att göra en träningsplan är inget som bara proffsen behöver och har nytta av, utan även du som motionär, och det behöver inte vara speciellt svårt. Behöver du hjälp att strukturera och få ett bra upplägg hjälper jag gärna till. Det finns upplägg både med att få till ett bra träningsprogram, anpassat för dig, eller upplägg med en kombination av personlig träning.

I Januari startar jag upp skidkurser, klassiskt och skejt. Kvällskurser och intensivkurs. Det är ännu platser kvar, men vänta inte för länge med din anmälan om du har bestämt dig. I min roll som din tränare och coach i skidspåret är jag bla utbildad skidcoach och jobbar mycket med det personliga mötet, jag åker med, peppar, analyserar och kommer med goda råd! I grupperna är det ingen tävlingshets och fokus på fart och fys utan det är tekniken med de 5 växlarna och den individuella utvecklingen som är det primära. Lite lika fungerar det inom löpningen, även om löpningen inte har 5 växlar på samma sätt, men tekniken övas och individen i fokus!

Just nu befinner jag mig i fantastiska Edsåsdalen i Jämtland för skidläger med mina härliga orienteringselever. Riktigt härligt att vara på snö! Och förra helgen var jag med skidklubben på skidläger i Åsarna. Riktig lyx att få vara på snö 2 helger i rad och dessutom var jag i Vålådalen med mina barn och min mamma redan i början av November. Och sist men inte minst premiär på hemmaspåret i Töva redan 12 november. Oj, oj, oj vilken vinter detta är på väg att bli. Bara lite vitt guld hemma också, så mår man prima.

Hoppas ni också får åka skidor snart och jag hoppas vi ses i spåret runt Sundsvall i vinter!
/Susanne



  • Comments(0)