konditionsfenomenet.se

konditionsfenomenet.se

Om min blogg

Foto: Kristofer Lönnå
Här kommer det, förutom kommentarer om vad som pågår med Konditionsfenomenet, att finnas träningstips och rapporter från en del lopp och en del träningspass.

Titta även in på mitt företags hemsida där jag erbjuder träningstjänster för privat och företag.

Höst och försmak av vinter

KonditionsträningPosted by Susanne Sun, October 22, 2017 23:06:53
Det är nåt magiskt med hösten! Även om det samtidigt kan vara tragiskt att värme och ljus försvinner till förmån för mörker och kyla. Men höst för mig är så mycket minnen. Allt från att vistas på små gulliga elljusspår med dofter av blöta löv och ånga från munnen kalla kvällar, till långpassen på söndagar i hög och krispig luft med studiekamrater, med efterföljande långfika efteråt. Under hösten summerar man också sommarsäsong.

Säsong för mig numera, är lika mycket jobb som det är egen tävling/träning. Jag följer mina elever på NIU i deras utveckling mot toppen samtidigt som jag jobbar med inspirerande kunder i deras jakt på utveckling på helt olika nivåer. MEN har även själv fått till ett fåtal tävlingar, som också slutat på lite olika sätt. Kroppen säger oftast: "Nej Sussi, inte det här nu igen!" Men hjärnan säger: "Gud vad det här med nummerlapp och ta ut sig är roligt!". Det går inte riktigt ihop, och straffet har varit hårt efter de tävlingar jag ändå gjort. Men jag har väl börja inse att lagom är bäst och har faktiskt under sommaren varit mycket bättre på det, att tolka kroppen och skallens signaler, även om jag har lång väg att vandra på den fronten! Höjdpunkten, och låt säga avslutningen, på denna säsong var Lidingöloppet 15 k. Där jag mot alla odds, trodde helt ärligt att jag skulle halta mig genom loppet som det kändes på uppvärmningen, blev 10:e dam och sprang på 1:05. Jag sprang även 2015 på 1.04 men trodde inte jag var i närheten nu. Så en liten boost för en elitidrottspensionärs självförtroende ändå! Men efter Lidingöloppet har jag knappt löptränat, inte regelbundet iaf. Jag har bytt ut träningen mest mot skidgång, som är en underbart skonsam, rolig och effektiv träningsform, men även lite extra gympass och några enstaka cykel och rullskidspass. Det har känts otroligt bra, då resultatet har blivit att både fötter och höft känns mycket bättre.

Jag har även fått in några skidgångslektioner i grupp, vilket har varit jätteroligt och jag har fått jättebra respons. Hoppas kunna fortsätta med det framöver både denna höst och nästa år.

Förra helgen var jag och en kompis i Vålådalen på "först på snö-helg". Grymt härligt att få skida fram. Måste vara den optimala träningsformen, inte ont nånstans. Även om ryggen fick sig en liten känga efter en heldags aktivitet. 2 skidpass och en längre promenad. Men på morgonen efter var det som bortblåst, så då fick vi oss en lång och skön löptur runt Blanktjärnarna innan hemfärd. Grymma dagar i kära Vålis.

Inspirationen inför vintern är nu på topp, att både kunna få åka mer skidor själv, samt att få hjälpa andra framåt i utvecklingen, ser jag fram emot mycket. Som jag beslutade redan efter förra vintern kommer jag inte att ha fasta veckokurser under vintern, utan jag kommer att satsa mer på privat lektioner, enskilda eller i grupp, samt företag och grupper på begäran. Det känns rätt just nu, efter att ha utvärderat tidigare säsonger som skidcoach.

Ett samarbete med någon annan aktör på marknaden är inte främmande, så vem vet, kanske dyker det upp nåt läger i vinter eller annat event.

Vad gäller att tävla på skidor så är nog det rätt över för min del, men är det nåt som lockar just nu så är det helt klart Nattvasan. Så vi får se om nån vill joina mig på färden?!

Som avslutning vill jag slå ett slag för rump- och bålträning, läste en artikel på Runners world om just detta idag och känner att vi på NIU är helt rätt ute, med våra övningar. Gäller löpare framförallt!

Skida lugnt!/Susanne

  • Comments(0)//blogg.konditionsfenomenet.se/#post93