konditionsfenomenet.se

Om min blogg

Foto: Kristofer Lönnå
Här kommer det, förutom kommentarer om vad som pågår med Konditionsfenomenet, att finnas träningstips och rapporter från en del lopp och en del träningspass.

Titta även in på mitt företags hemsida där jag erbjuder träningstjänster för privat och företag.

Dagbok Trailcamp Alquezar

KonditionsträningPosted by Susanne Wed, May 13, 2015 10:26:01
Tänkte skiva en dagbok från den underbara trailresan med Run4heart och Lena Gavelin till bergsbyn Alquezar i Norra Spanien, Pyreneerna.

Lika imponerande som Lena Gavelins meriter är (maraton 2.30, 1:a swiss alpine, 3:a ultravasan mm...), lika imponerande är hon som inspiratör! Denna vecka inget undantag!

Dag 1
Resan började lite knackigt då Lenas anslutningsplan från Östersund blev inställt (!!) och Lena anlände lite efter oss andra till Barcelona flygplats. Därefter lite försenade i minibussar ca 3 tim till vår plats, Alquezar,där vi installerade oss och åt en sen men härlig 3 rätters middag på resturang i byn. Ingen träning denna dag!

Dag 2
I lite lätt duggregn och ca 15 grader drog vi ut på första passet, en 14 km runda i kuperad terräng upp och ned kring floden Rio Vero som rinner i Alquezar. ca 700 höjdmeter.
På em sprack det upp och vi körde lite lätt jogg med teknik och fartinslag samt ett styrkepass för bål och stabilitet. Samt rörlighet.

Dag 3
Längre pass ca 19-26 km beroende på om man sprang hela rundan. Mestadels flackt (för att fara här!) och en hel del grusvägar och större stigar. Fin runda.

Dag 4
Rodellar. 1 timmes resa upp i bergen till ett av Europas klättermeckan. Otroligt spektakulär miljö, liknar inget annat! Denna dag bjöd på klarblå himmel och perfekt löpartemperatur. På topparna var vi på 11-1200 m höjd och klättrade totalt ca 2000 höjdmeter. Här mötte vi bland annat en vit häst, hur nu den hade hamnat där. Bad i vattenfall en av höjdpunkterna. Vi var denna dag ute i ca 6-7 tim på våra 28 km (inkl pauser) vilket tärde på oss en del. Svårt att täcka upp energibehovet med bars och nötter, så maten och den kalla ölen då vi var framme var enormt god!

Välbehövlig vilodag! För mig blev det en promenad på ca 5 km, efterföljande styrka och stretch. Därefter besök i staden barbastro med vinprovning och studiebesök på vingård "Enate", samt tapasmiddag.

Dag 5
Längre tur i bergen kring Alquezar. Veckans finaste löprunda. Blandat stigar, backar, mindre vägar. Allt var lagomt helt enkelt! De flesta njöt av att ha haft en vilodag och var ganska pigga hela vägen

Dag 6
Längre bussresa till Ordesa, nationalpark. Ca 2 timmar i buss. Otroligt fin väg att åka buss, passerade mäktiga sjöar, vattendrag och bergsbyar likt alperna. Väl framme vid vägens ände fanns en massa spanjorer som firade 1/5 med vandring i bergen, barn som vuxna. Idag var det enligt guiden 10 km flackt innan vi skulle bestiga toppen efter ca 12,5 km. Det visade sig att de där 10 km var nog uppför hela tiden... Dessutom lite hög höjd, start på 1400 m,vilket kändes och sen bar det av till 2200 m. Där fanns det snö och en fjällstation. Vi mötte många vandrare med skidor på ryggen, som förmodligen var på väg ännu längre bort. På väg ned från berget (samma väg), var det brant, låren blev trasiga (trasigare!!!) och sista milen ned, den som var flack, var riktigt tuff för mig.Men underbart att känna att jag klarat hela veckan. Detta var sista passet!!!!

Middag på kvällen med det underbara gänget på 12 personer, på en sådan här resa kommer man verkligen nära varandra då vi umgås i princip hela tiden. Saknar dem allihopa!

Dag 7
Avresa tidigt på morgonen mot flyget, hemma sen kväll... Trött men otroligt nöjd!

Kommer gärna åter på denna toppenvecka på världens mest underbara ställe! Denna vecka innehåller ingen shopping, inga nattklubbar, inget poolhäng men en massa upplevelser, löpning och underbara möten med människor.