konditionsfenomenet.se

konditionsfenomenet.se

Om min blogg

Foto: Kristofer Lönnå
Här kommer det, förutom kommentarer om vad som pågår med Konditionsfenomenet, att finnas träningstips och rapporter från en del lopp och en del träningspass.

Titta även in på mitt företags hemsida där jag erbjuder träningstjänster för privat och företag.

TEMA: Vasaloppsträning i brist på snö...

KonditionsträningPosted by Susanne Wed, January 07, 2015 20:00:24

Lite träningstips inför Vasaloppet i detta snöfattiga rike! Var med i P4 morgon idag och skulle ge träningstips men det blev nog lite mer snack om snö, så här kommer tipsen!

1) Ta dig till KONSTSNÖN!!
Positivt med denna är att det är som snö och att man verkligen får åka skidor.

Negativt med detta är att det ofta blir mycket varva runt på korta slingor, det är nötande snö och därmed lite klurigare att få vallan att sitta. Förmodligen en massa annat folk och därmed Kö i spåret! Brukar blir bra träning för "pannbenet"!

2) Boka in en eller två weekend där det finns snö. Fjällen? På egen hand, med förening eller varför inte på ett sk vasaloppsläger med skidcoacher? Du hinner få på dig bra många mil i benen på några få dagar och kan rädda delar av vinterträningen i alla fall. Dessutom säkert fila en hel del på tekniken som kan vara avgörande för att orka de 9 milen. Fokusera på mängd och teknik.


3) Se under tiden som är kvar till att få bra träning av centrala kapaciteten (hjärta lungor blodomlopp). dvs konditionsträning där du aktiverar stora muskelgrupper och får med armar och ben helst så "skidlikt" som möjligt.

Skulle du ha för avsikt att staka dig igenom Vasaloppet, som nog många fler inte klarar av än tror att de klarar av..., kan det räcka med att aktivera överkroppen med konditionsträning som tex stakmaskin inomhus. Som kan blir väldigt tråkigt och enformigt i längden eftersom du även behöver långa pass.

Löpning-mycket effektivt för skidåkning och jättebra grund för vasaloppet kombinerat med styrka för överkroppen samt bålen. Införskaffa dig ett par löparskor med dubbar alt skaffa BRA broddar som sitter kvar...

Crosstrainer, kanske så skidlikt du kan komma om du väljer konditionsmaskin inomhus. Armar och ben får jobba men inte helt förenligt med skidåkning. Ger bra puls och du kan variera motstånd för att simulera backar.

Spinning/motionscykel, bra för benstyrkan men tyvärr inte så skidlikt och ingen träning för överkroppen. Dock bra som komplement och variation. Med fördel lättare belastning för att inte dra på dig mjölksyra i benen utan istället få upp mer puls.

Roddmaskin, bra val du jobbar med ben och armar. Överkroppsarbetet rätt så skidlikt inte benarbetet men du aktiverar både ben och armar - bra!

Skidgång. Jättebra alternativ för konditionsträningen om du här ni norrland lyckas hitta en isfri stig... Välj nånstans där inte så många har gått för att undvika is. Gärna i skog där stavar fäster bättre. OBS! Du måste ha skidspetsar!

4) Styrketräning. Allmän styrketräning för hela kroppen med lite "extra allt" av framförallt överkroppen och bålen. Bröstmuskler, övre rygg, nedre rygg, triceps, mage.

Roddmaskin, stakmaskin.

5) Aktiv rörlighetsträning. Använd din skidstav (eller annan bra "pinne") och gör rörlighetsövningar med hela kroppen. Framförallt Höftböjare, bröstrygg.

6) Se till att inte bli stelare än vad du är, om du ska åka vasaloppet. Stretcha efter dina träningspass. Behöver inte ta oceaner av tid och välj ut de muskelgrupper som är extra viktiga (för skidåkning eller om du har kritiska områden hos dig själv).

7) I södra Sverige funkar rullskidor - inte här.

8) Kolla in på www.skidspar.se och få uppdatering av läget just där du bor. I Sundsvall kan du be att få gå med i facebookgruppen "Längdåkning i Sundsvall".


Lycka till!
Susanne



  • Comments(0)//blogg.konditionsfenomenet.se/#post76