konditionsfenomenet.se

Vintern är här!Konditionsträning

Posted by Susanne Sun, December 03, 2017 11:54:17

Sitter just nu i en stuga i Edsåsdalen och njuter av snön som vräker ned. Känns mycket härligt med tanke på att det regnade hela dagen igår… Bra för spåren och skidåkningen!

Det är mycket på G inför vintern med Konditionsfenomenet. Flera av er har redan hört av sig och bokat upp enstaka timmar och även flera tillfällen för teknikträning med mig, så roligt.

Men förutom mina egna enskilda PT pass och gruppbokningar med privata och företag kommer jag var med och erbjuda 2 st läger i vinter. Det är i samarbete med andra aktörer inom samma bransch i staden, bla Karin Svingstedt från Aktivera. Detta samarbete möjliggörs genom Ski Region Mid Scandinavia som är ett brett samarbete mellan Sundsvall-Östersund-Trondheim. Syftet med regionen är att stärka orterna som skiddestinationer. Sundsvall ska alltså vara en av de städer man reser till för att utöva skidsporten. Verkligen på tiden tycker jag, då jag ända sedan 1997 då jag flyttade hit tycker att Sundsvall är en grym skidort. Får vi bara ”normalt” med snö, så finns det nästan inget som slår förutsättningarna. Nu dessutom med både konstsnö och även lagrad konstsnö, och snart även rullskidbana finns det inget att klaga på! Södra berget har också till i år gjort helt nya banor, motionsbanor och tävlingsbanor. Ända upp till 15 km. Bla slingor som tidigare använts sporadiskt blir nu permanenta. Kul också att vända lite på backarna och allt blir liksom nytt även om man är på samma ställe;).

Vad gäller de läger jag erbjuder kommer det att vara ett sk Vasaloppsläger, med fokus på klassisk teknik. Där alla är välkomna, även de som inte ska åka Vasaloppet, med den gemensamma nämnaren att man vill utveckla alla 5 växlar inom klassisk teknik. Det andra lägret är ett skejtläger. Samma gäller där, kanske Nattvasan eller bara utveckla din teknik. Detta känns lite extra kul för mig, då jag själv märker att lära ut skejt är väldigt uppskattat och det är mycket inspirerande där man känner att man verkligen lär ut något nytt för många. På båda lägren kommer man att kunna välja på boende med helpension på södra berget eller välja att bo hemma och bara delta i passen. Mer info om lägren finns på hemsidan för ski region, http://skiregion.se/boka/

Det blir således inga fasta skidkurser och nybörjarkurser i år. Utan förutom lägren och så arbetar jag efter inkommande bokningar, enkilda eller i grupp (privat, förening eller företag).

Det jag själv har hunnit med på skidor i vinter är: 1. Sparad snö i Vålådalen, 2. Skidtunneln i Gällö, 3. Töva skidstadion, 3. Södra berget Sundsvall samt 4. Edsåsdalen. Vintern är här och jag är taggad för vad som komma skall, både för egen njutning i spåret och för att arbeta som skidcoach!





Höst och försmak av vinterKonditionsträning

Posted by Susanne Sun, October 22, 2017 23:06:53

Det är nåt magiskt med hösten! Även om det samtidigt kan vara tragiskt att värme och ljus försvinner till förmån för mörker och kyla. Men höst för mig är så mycket minnen. Allt från att vistas på små gulliga elljusspår med dofter av blöta löv och ånga från munnen kalla kvällar, till långpassen på söndagar i hög och krispig luft med studiekamrater, med efterföljande långfika efteråt. Under hösten summerar man också sommarsäsong.

Säsong för mig numera, är lika mycket jobb som det är egen tävling/träning. Jag följer mina elever på NIU i deras utveckling mot toppen samtidigt som jag jobbar med inspirerande kunder i deras jakt på utveckling på helt olika nivåer. MEN har även själv fått till ett fåtal tävlingar, som också slutat på lite olika sätt. Kroppen säger oftast: "Nej Sussi, inte det här nu igen!" Men hjärnan säger: "Gud vad det här med nummerlapp och ta ut sig är roligt!". Det går inte riktigt ihop, och straffet har varit hårt efter de tävlingar jag ändå gjort. Men jag har väl börja inse att lagom är bäst och har faktiskt under sommaren varit mycket bättre på det, att tolka kroppen och skallens signaler, även om jag har lång väg att vandra på den fronten! Höjdpunkten, och låt säga avslutningen, på denna säsong var Lidingöloppet 15 k. Där jag mot alla odds, trodde helt ärligt att jag skulle halta mig genom loppet som det kändes på uppvärmningen, blev 10:e dam och sprang på 1:05. Jag sprang även 2015 på 1.04 men trodde inte jag var i närheten nu. Så en liten boost för en elitidrottspensionärs självförtroende ändå! Men efter Lidingöloppet har jag knappt löptränat, inte regelbundet iaf. Jag har bytt ut träningen mest mot skidgång, som är en underbart skonsam, rolig och effektiv träningsform, men även lite extra gympass och några enstaka cykel och rullskidspass. Det har känts otroligt bra, då resultatet har blivit att både fötter och höft känns mycket bättre.

Jag har även fått in några skidgångslektioner i grupp, vilket har varit jätteroligt och jag har fått jättebra respons. Hoppas kunna fortsätta med det framöver både denna höst och nästa år.

Förra helgen var jag och en kompis i Vålådalen på "först på snö-helg". Grymt härligt att få skida fram. Måste vara den optimala träningsformen, inte ont nånstans. Även om ryggen fick sig en liten känga efter en heldags aktivitet. 2 skidpass och en längre promenad. Men på morgonen efter var det som bortblåst, så då fick vi oss en lång och skön löptur runt Blanktjärnarna innan hemfärd. Grymma dagar i kära Vålis.

Inspirationen inför vintern är nu på topp, att både kunna få åka mer skidor själv, samt att få hjälpa andra framåt i utvecklingen, ser jag fram emot mycket. Som jag beslutade redan efter förra vintern kommer jag inte att ha fasta veckokurser under vintern, utan jag kommer att satsa mer på privat lektioner, enskilda eller i grupp, samt företag och grupper på begäran. Det känns rätt just nu, efter att ha utvärderat tidigare säsonger som skidcoach.

Ett samarbete med någon annan aktör på marknaden är inte främmande, så vem vet, kanske dyker det upp nåt läger i vinter eller annat event.

Vad gäller att tävla på skidor så är nog det rätt över för min del, men är det nåt som lockar just nu så är det helt klart Nattvasan. Så vi får se om nån vill joina mig på färden?!

Som avslutning vill jag slå ett slag för rump- och bålträning, läste en artikel på Runners world om just detta idag och känner att vi på NIU är helt rätt ute, med våra övningar. Gäller löpare framförallt!

Skida lugnt!/Susanne

VINTER 2017 och lite framtidstankar...Konditionsträning

Posted by Susanne Mon, February 06, 2017 09:16:21

Minst sagt skum vinter vädermässigt! Regn, varma vindar, is, dimma, sol, kyla, snö (nja)… Ja, det mesta har man varit med om hittills och också med snabba skiftningar. För en skidälskare ställs man på prövningar! OMG! Wax on, wax off, typ… Skidkurser blir flyttade, lektioner inställda, hitta nya datum, ändra innehåll efter yttre förhållanden osv. Tur man har lärarbakgrund och kan vara flexibel då det krävssmiley!

Men förutom allt detta så har det varit jätteroligt, som vanligt, att inspirera och guida andra inom skidåkning. Många har varit i kontakt med mig och redan haft sina lektioner, en del samarbeten är pågående och en del står på tur! Somliga kommer nog också att få avslag, då tiden inte riktigt vill räcka till för alla. Fler och fler ger bort PT i present, vilket är super, vilken bra present!!

I år har jag fått lite nya utmaningar också med coachning på engelska vid flera tillfällen, då jag haft kunder från både Grekland och Tyskland. Jag har också fått äran att jobba med lite yngre åkare/ungdomar, tidigare har det nästan uteslutande varit vuxna som kontaktat mig. Det har också blivit lite 90 min pass istället för 60 och det är bra, tror det blir mer sånt då man hinner så mycket mera!

Sen har jag kommit till insikt med att det är helt klart personlig träning som är det mest givande och roliga sättet att arbeta på för migsmiley. Jag gillar det personliga mötet och att verkligen få möjlighet att se individen och kunna hjälpa till på bästa sätt med en total närvaro hela passen. Med grupper så är det såklart alltid kul med gruppdynamik och att de även kan se och lära av varandra. Men en grupp försvårar också på många plan. Att hitta en homogen grupp är otroligt svårt, hur man än beskriver syftet med kursen och vilken nivå vi kommer att utgå ifrån är det alltid en eller annan som sticker ut åt något håll. Dvs mycket bättre än ”minikravet” eller lite för mycket nybörjare. Det blir också alltid så i en grupp som ska träffas flera gånger att någon eller några blir sjuk och missar antingen en eller flera gånger. Då vill jag helst se till att den som varit borta får repetition av det vi andra har gjort och då blir känslan att det blir sämre för de som varit med alla gånger, som kan känna frustration och vill snabbt gå vidare (även om repetition är väldigt bra!). Och om vi inte repeterar känns det som om man sviker de som varit borta. Med dessa parametrar blir det i en grupp rätt svårt att tillgodose alla och vara en nöjd coach!

Med personlig träning är också både kunden och coachen mer flexibel utifrån datum, tider och ev flytt av tider, väder mm. Det är lättare att flytta för en person, än en grupp!

Så i Konditionsfenomenets fortsatta arbete kommer det nog mest att handla om personlig träning. Men även gruppbokningar från företag och privata grupper på begäran. Fortsättningsvis såklart både löpning, längdskidor inkl. barmarksträning, en del styrka (både inne och ute), komma-igång träning, mamma-barn träning och orientering. Det har inte hittills inte varit så stor förfrågan på orientering, men det är en växande motionsform och även där blir det så mycket roligare om man har de rätta ”nycklarna” och förstår kartans färger, tecken och principer!

Och nu undrar man ju – NÄR KOMMER DEN RIKTIGA VINTERN?!smiley Snart hoppas då jag i alla fall, vi har ju kvar både sportlov och påsklov, dvs den bästa skidtidensmiley.

/Kram och god tur!

Susanne skidcoach



Vinter och skidåkning igenKonditionsträning

Posted by Susanne Fri, December 09, 2016 20:29:50

Nu var det ett tag sedan bloggen uppdaterades! Konditionsfenomenets verksamhet fortgår om än i något mindre skala just för tillfället. Men jag arbetar fortfarande med både kurser, personlig träning, föreläsningar och företagsuppdrag. Och det är fortfarande lika inspirerande och roligtsmiley. Att möta människor i deras vilja att utvecklas, oavsett nivå, är det som lockar mest. Kanske allra mest inspirerande är de som har svårt att komma igång själva, de som behöver en ”kick i baken”. Att se hur de spränger gränser och använder sin kropp på ett sätt som de inte är van med. Att ta i och utmana pulsen är det som krävs för att öka sin maximala syreupptagningsförmåga. Intervaller är i princip ett måste, och det är roligt att kunna få förmedla olika inspirerande och roliga pass för kunden som de kan använda sig av i sin träning.

Det skrivs i media kring träning, en hel del om vikten av god rörlighet och yoga, samt styrketräning för konditionsidrottare och motionärer. Jag håller med om fördelarna med både och till fullo! Med en stel och svag kropp kommer du att få ut mindre av din träning. Du kommer bla inte att tåla lika mycket konditionsträning och belastning, din teknik blir inte lika bra och du kan riskera skador. Så varför lägga ned en massa tid och inte nå det man skulle kunna?! Alltså få in även det i din träning.

Ett råd är att se över din träningsvecka för att få med både kondition, styrka och rörlighet; antal pass, intensitet, längd/varaktighet och träningsform. Ställ dig frågor som: Vad vill du få ut av träningen? Hur mycket tid har du till förfogande och hur mycket tid är du villig att lägga på träning? Vad är motiverande för dig, dvs vilka aktiviteter/träningsformer är ”roliga”? Att göra en träningsplan är inget som bara proffsen behöver och har nytta av, utan även du som motionär, och det behöver inte vara speciellt svårt. Behöver du hjälp att strukturera och få ett bra upplägg hjälper jag gärna till. Det finns upplägg både med att få till ett bra träningsprogram, anpassat för dig, eller upplägg med en kombination av personlig träning.

I Januari startar jag upp skidkurser, klassiskt och skejt. Kvällskurser och intensivkurs. Det är ännu platser kvar, men vänta inte för länge med din anmälan om du har bestämt dig. I min roll som din tränare och coach i skidspåret är jag bla utbildad skidcoach och jobbar mycket med det personliga mötet, jag åker med, peppar, analyserar och kommer med goda råd! I grupperna är det ingen tävlingshets och fokus på fart och fys utan det är tekniken med de 5 växlarna och den individuella utvecklingen som är det primära. Lite lika fungerar det inom löpningen, även om löpningen inte har 5 växlar på samma sätt, men tekniken övas och individen i fokus!

Just nu befinner jag mig i fantastiska Edsåsdalen i Jämtland för skidläger med mina härliga orienteringselever. Riktigt härligt att vara på snö! Och förra helgen var jag med skidklubben på skidläger i Åsarna. Riktig lyx att få vara på snö 2 helger i rad och dessutom var jag i Vålådalen med mina barn och min mamma redan i början av November. Och sist men inte minst premiär på hemmaspåret i Töva redan 12 november. Oj, oj, oj vilken vinter detta är på väg att bli. Bara lite vitt guld hemma också, så mår man prima.

Hoppas ni också får åka skidor snart och jag hoppas vi ses i spåret runt Sundsvall i vinter!
/Susanne



Snart ut med vinter - snart in med lite vår?Konditionsträning

Posted by Susanne Mon, March 07, 2016 16:43:06

Älskar verkligen vintern, när den är som bäst dvs! Och det har den varit ett bra tag nu, nja kanske inte just idag då det faller slasksnö ned, men vi har haft många fina veckor nu! För vinteraktiviteter allmänt och skidåkning i synnerhet!
Tjejvasan 2016 är genomförd, till belåtenhet! Vilken dag! Vilken kropp! Vilka spår! Alla borde ha fått uppleva det!
Jag har snart haft klart alla skidkurser (sånär som på 1 tillfälle på skejtkursen) och vi har haft mestadels kanonförhållanden, utom då sista tillfället på de klassiska kurserna som fick "nollan" och fallande lappvantar på sin lott... Det var antingen inget fäste alls, eller 1 dm klabbsnö under. Men riktigt skoj har det varit, även detta år, och jag känner mig mer och mer säker på det jag håller på med och HUR jag gör det!

Några kommentarer som jag fått till mig under vintern är: "visst kan man se på film osv men när du åker med och verkligen ser och studerar hur man gör så lär man sig mycket bättre", "du har så många roliga och lärorika övningar det är inte samma sak hela tiden", "man får prova på övningar på olika ställen och i olika terrängtyper". Det är självklart jättekul att höra eftersom det här är just vad jag själv anser mig vara bra på ocksåsmiley.
1) Det pedagogiska upplägget. Jag väljer att inte filma utan vara ständigt närvarande hela tiden och åka bredvid, framför, bakom osv och har då inte så många i mina kurser för att det ska bli bra.
2) Övningsbanken. Det kan jag tacka både alla år med erfarenhet för, men också att jag faktiskt är certifierad skidcoach då vi verkligen fick mycket kött på benen och grottade ned oss ordentligt i alla växlar och övningar för att komma rätt till slut.
3) Att variera växlarna i olika terrängtyper är både viktigt för att det ska automatiseras men så blir det ju också så otroligt mycket roligare att göra så än att snurra runt på tex Ängen södra berget alla gångerna i en kurs. Jag är jättenöjd att jag valt att ha mina klassiska kurser vid Sidsjön där jag kunnat nyttja både sjön runt, grodtjärn och skidleksområdet.

Ungefär samma tänk och filosofi har jag när det kommer till löpträning och löpteknik och Nu pågår planering av våren 2016 för fullt! Se här. Jag har i dagsläget siktat in mig på 1) lunchcross då det blir ett mix-pass i Fagerdalsparken varje onsdag lunch from v. 16. 2) Barnvagnscross på torsdagar vid Sidsjön, också ett mix-pass för föräldralediga. Så barnvagnen kan vara med!. 3) Löpteknikkurs på 3 tillfällen under april-maj. Men jag hoppas också kunna köra något inför Vårruset och även något för de som vill komma igång med löpningen. Om man har önskemål är det alltid jättekul att få ett mail om det!! Det är ju för ER skull Konditionsfenomenet finnssmiley.

p.s kom ihåg att PT i skidåkning lär kunna köras ett tag till...
Kom supertaggad och fullärd redan då du går in i nästa säsong. Välkommen att boka/Susanne

Nedan en liten bildkavalkad från vintern:








Skidkurserna äntligen igång!Konditionsträning

Posted by Susanne Thu, January 14, 2016 13:24:57

Nu är det vinter i Sundsvall, på riktigt! Några dec nysnö och -15 grader. Lite "bitigt" men om man bara klär sig, och kanske inte köra de mest intensiva passen så funkar det.

Igår startade vinterns första skidkurser, och OJ så kul det var att äntligen vara igång! Fokus var växel 2, diagonalåkning. Jag hoppas att min entusiasm smittade av sig på deltagarnasmiley. Jag tycker verkligen att detta är så roligt och då brukar det märkas och tiden går liksom bara av sig själv. När jag ser att det händer saker hos deltagarna vill jag bara köra mer och fler övningar, så wips så var tiden slut och det vara bara att tacka för denna gång.

Men nu har deltagarna fått hela innehållet från pass 1 skriftligt och de har även fått med sig lite personliga råd, så nu hoppas jag att de är ute och övar till nästa gång. Då kör vi vidare med växel 3 och 4, i den mån förhållandena erbjuder. Med 3 och 4 menar jag stakning med och utan frånskjut.

Att bredda sin kompetens från att GÅ på skidor till att ÅKA skidor är en utmaning för vissa (de flesta nybörjare) och kräver inte bara balans och tekniska "skills" utan även lite flåssmiley, men finns det inte nu så kommer det nog att komma efter våra tillfällen och lite egen träning däremellan.

Framöver kan man anmäla sig till skejtkurs, intensivkurs klassiskt och intensivkurs skejt. Observera att det heter SKEJT och inte SKATE! (enligt svenska skidförbundet). Om det nu spelar roll...
Annars går det alltid att boka personlig träning, ensam eller med kamrat eller mindre grupp. Och varför inte med sina kollegor och sin arbetsplats?????

För egen del åker jag det jag hinner med och det är väl mest tillsammans med eleverna på arbetet eller med ungdomarna i skidföreningen. Jag ska nog försöka få till något eget pass ibland också! Motionslopp och tävling har jag inte planerat in, men det brukar alltid bli nåt!

För att se spårstatus:
-skidspar.se
-"längdåkning i västernorrland" på facebook
-aktuell spårpreparering på sundsvall.se

Bifogar lite bilder från starten på nybörjarkurserna.

Lycka till med er skidåkning!
Susanne "skidcoach" Liukkonen, Konditionsfenomenet



Skidcoach för skidcoacherKonditionsträning

Posted by Susanne Thu, December 17, 2015 17:24:54

Nu BORDE vintern vara här, och därmed skidåkning, men icke!

Har fått 1 kanonhelg i Edsåsdalen med orienteringsgymnasiet och 1 mindre bra helg, skidmässigt, i Idre Fjäll med utbildning.

Att få arbeta för svenska skidförbundet med att hålla i utbildning känns hedrande och jätteroligt. Det var en fullspäckad helg med 13 nya studenter fredag-söndag. Förhållandena var tyvärr inte alls bra, lite snö, isigt och helt overkligt mycket folk! FÖR mycket folk för att nån ska tycka att det är roligt att vara ute och glida. Köbildning i spåret och huggsexa om ytorna runt stadion.

Det gick ändå förhållandevis bra att hålla i kursen, otroligt nog. Men både jag och Petter verkar rätt planerade och ordningsamma (!!) så vi löste det galantsmiley.

Hemma här har det blivit 1 pass på snö, snurr på konstsnöspår i Kovland. Knappa 300 m... Man nöjer sig med det lilla nuförtiden!

Hoppas på lite spår uppe på södra berget snart.

Våra barn gör tävlingspremiär i Bollnäs på lördag. När det blir premiär själv, i nåt motionslopp, återstår att se... Vill nog hinna åka några mil först!

Planeringen med skidkurserna går bra, många anmälda i nybörjarkurserna. Ser fram emot att sätta igång och känner att jag som en i utbildningsteamet fått ännu mer "kött på benen" nu och är mer taggad än nånsinsmiley!

Löpning på vintern funkar också, lunchpass startar åter 13 januari. Som vanligt med utgångspunkt Åkanten. info på hemsidan. Välkomna!


Ses i spåret i vinter!

God Jul och gott nytt skidår önskar jag er.

/Susanne

Snart vinterKonditionsträning

Posted by Susanne Wed, November 18, 2015 15:09:12

Då har det tänts en liten gnista av vinter. Snön faller i fjälltrakterna och kanske snart även här?!

Jag hann precis få till en fotografering innan första snön dalade. Lite väl sent, vilket gjorde att sommarkläderna såg lite "kalla" ut... Fotograf: Anna Lundgren.

Jag laddar annars för fullt, som certifierad skidcoach, inför många roliga skiduppdrag kommande vinter. För det första hoppas jag på att kunna åka lite själv, både träna och tävla litesmiley. Sen förutom min årliga skidkurser på hemmaplan kommer även olika samarbeten att inledas, bla med run4heart och Lena Gavelin med träningshelg 15-17/1 "hemma" på södra berget.
Jag kommer också att jobba en del som instruktör för svenska skidförbundet, vilket känns hedrande och inspirerande!

Löpargrupperna har varit lite vilande under hösten, för att orka med min huvudsyssla som ansvarig tränare på orienteringsgymnasiet i Sundsvall. Samt för att få min kropp att läka ihop! Men personliga träningar har pågått som vanligt och fortsätter även i vinter parallellt med skidkurserna.
Jag kommer att satsa på lunchlöpning även under denna vinter, där innehållet mestadels styrs efter väder och förhållanden. Allt från snabba intervaller, till backträning och snöpuls.

Ideellt fortsätter tränande av IF Strategens duktiga skidungdomar, som är hur kul som helst. Där kan man snacka om att alla är "på" och verkligen vill utvecklas till sin fulla potential. Inspirerande om nåt!

Min egna fysiska form är väl... sisådär. Tränar för fullt, som jag brukar, och har som mål att ha mycket variation i träningen. Jag märker att då klarar jag också att träna ganska mycket. Konditionsträningen är såklart ett naturligt inslag för mig, men även rehab, prehab och allmän styrketräning i olika former. Stakmaskinen har fått några besök, likaså lite andra maskiner på gymmet. Baksidan av låren börjar ge med sig, även om jag tror att det är lite av ett kroniskt fenomen. Fötterna börjar ge upp, så här gäller det att tänka på "fotgympa". Det är nåt som jag rekommenderar starkt, våra fötter måste vi vara rädda om! Förebyggande om inte annat. Höften är stel och trött, vilket kan hänga ihop med trött ländrygg, så några besök hos sjukgymnasten inbokad för att få bukt på det.
Sen fortsätta jobba med den allmänna rörligheten såklart.

Vi har bara EN kropp! Så vill vi kunna träna mycket, för att tävla eller bara må bra, måste vi se till helheten och stärka våra svagheter.

Vill ni ha tips och råd på övningar och träningsupplägg som skulle vara bra för er får ni gärna anlita migsmiley!!

Lycka till med Er träning och må gottsmiley/Susanne

Fotograf: Anna Lundgren